Puch Dacota

När jag var liten existerade inte ordet tristess, alltid fanns det något att göra, för fantasi, det hade jag. På tv hade vi kanlan 1 och 2 som endast visade nyheter tyckte jag. När jag var liten var det en stor händelse att ta fram mitt commandore 64 och spela Giana Sisters. Spelen tog ibland 30-60 minuter att få igång, men när man väl fick igång dem med hjälp av "turbo-bandet" var lyckan gjord. När jag var liten existerade det inte ens en dator i min värld, varken heller reklam på tv. När jag var liten spelade vi bingolotto via text-tv de dagar vi inte hade något att göra. När jag var liten gjorde små kojor och stigar på ängen som låg intill huset. Då traktorn kom för att slå ner allt gräs grät jag och min kompis. Det var tider då man cyklade som en galning och utforskade varenda liten del av skogen bredvid huset. När jag var liten växte det vitsippor i mängder om våren. Det var så mycket vitsippor så det nästan liknade vid snö på marken. När jag var liten doftade det mycket mer vår om våren och fåglarna kvittrade vackrare.

När jag var liten hade man inte cd-skivor, man gjorde blandband och spelade in från radion. Det var freestyle som gällde. När jag var 10 år fick jag min första cd-skiva. När jag var liten var det Guns N Roses som var mina största idoler. Med avklippta slitna jeans och en GNR t-shirt sprang man runt och smink fanns inte i min värld.

När jag var liten regnade det aldrig på sommaren. Gräset var grönare, solen gulare och temperaturen högre. Då himlen alltid var blå och man spenderade all tid vid sjön med att sola och bada. Det var tider då man tog sig ut till öarna på sjön för att bara vara. När jag var liten kunde man stiga upp på morgonen och sätta sig i stekande värme ute på trädgården för att äta frukost. Det var tider då alla möjliga sorters grönsaker odlades i trädgården och gick där och smååt av naturens läckerheter. När jag var liten räddade jag humlor från att drunkna.

Det var tider då vinter alltid var vinter, det var snö i metervis och kallt. Trots bitande kyla var man ändå ute och lekte i snön. Det var tider då isen alltid lade sig och var så tjock att man t.om. kunde köra bil på sjön. Det var dagar då man tog sig ut i skogen under vintern för att grilla och dricka varm choklad. Det var dagar då hela familjen åkte skridskor på sjön ut till öarna för att där göra upp en brasa.

När jag var i min ungdoms bästa dagar renoverade jag och min far en Puch Dacota som vi sprayade blå metallic och trimmade upp. Den åkte jag runt på och sladdade på grusvägar, gasade och börnade. Någon gång då och då hände det att jag tog moppen och åkte till Hok som ligger 3 mil från den lilla by där jag är uppväxt. Jag låg och tryckte på vägarna med min moppe 6 mil fram och tillbaka med min blå metallic hjälm. Bruuuum bruuum. Då jag kom till Hok och tyckte att jag var störts, bäst och vackrast på när jag kom farande på Puschan.

När jag var liten - det var tider det!

Moppen
Bild hämtad från


-------------------------------------------------------

Det var allt ett trevligt kalas hos Thessan i lördags och jag tror hon blev nöjd över vår present =) Trevligt sällskap och glada skratt och roliga lekar. Kvällen rullade vidare på Björnis för oss tjejer som alla var glada i hågen.

En rolig med ovväntad överraskning var då Johan hade tagit sig till Öret på besök, superb! Tack Tusse =)

Dagens låt: Frank Sinatra: I get a kick out of you

/Sofia


Kommentarer
Postat av: Annie

Hehe. Vad roligt att läsa! De stämmer ju! Gräset var sååå mycket grönare som liten. Kände igen mycket de du skrev... de är roligt att vara barn! :D

Postat av: Tess

tacka vettja när man var liten... no problems and no computer... förresten, jag hade en svart ciao som jag åkte omkring med... utan hjälm för jag ville vara tuff, men den gick nog max 30km/h hahahah... din var ju trimmad den! =)
kram kram

2007-02-19 @ 11:45:58
URL: http://misshallon.blogg.se
Postat av: Sofia

Annie: Ja visst var det så! Gräset var ju mycket grönare och solen mycket gulare! Underbara minnen!

Tess: Vad är en Ciao?? hehehe, utan hjälm med din cooling =)

kram på er!

2007-02-19 @ 21:40:48
URL: http://surfinbird.blogg.se
Postat av: Tess

vet du inte vad en ciao är???
äh, jag ska skicka en bild t dig nu så får du se =)
kram

2007-02-19 @ 23:08:45
URL: http://misshallon.blogg.se
Postat av: holms

Nog var det bättre förr, tänk tiden då det var helt normalt med slaveriet....då hade du sluppit tagit hand om badrummet soffsan.

2007-02-20 @ 11:28:14
URL: http://holmsontherocks.blogg.se
Postat av: Sofia

Fast Tobbsan, vet du vad! En av killarna som kom och skulle sanera och greja städade faktiskt badrummet =) hehehehe. Men visst var det bättre förr, och gamla som gatan låter vi med =)

2007-02-20 @ 16:22:42
URL: http://surfinbird.blogg.se
Postat av: malin

ooo det e verkligen så sant som du skriver! blir helt nostalgisk! puss på ärtan

2007-02-20 @ 20:59:42
Postat av: Sofia

Malin: Puss Bönan! =) Kul att du läser min blogg förresten!

2007-02-20 @ 23:08:44
URL: http://surfinbird.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback