It's a party 2nite!

Spexet igår kväll var mycket roligt!

Vad är Spex?
Spex är historiskt eller litterärt baserade, helt eller delvis rimmade, mer eller mindre musikalliknande, interaktiva PARODISKA teaterstycken. PARODISKA för att hela idén är att våldföra sig på den traditionella dramatiska teatertraditionen.

Omstart, Baklänges, Buuuuuu och andra glada kommenderande tillrop
Spex är oerhört roligt. Ofta är saker så outsägligt skojiga att man inte klarar sig utan någon slags repris. När spexbesökarna taktfast skanderar "omstart"/"omtag" (beroende på var i landet man ser ett spex) är skådisarna på scenen helt enkelt tvingade att ta om den roliga repliken, krumsprånget eller sången. Men den spexskådis som bara upprepar det som föranledde omstartsbefallningen hamnar i onåd. Ty publiken kräver en varierad, improviserad repris, med t. ex. ett annat rim, eller ett annat krumsprång, sång med en annan text och inte sällan en annan melodi. I samma anda kan publiken lika gärna, taktfast även här, ropa "baklänges" varvid den stackars skådisen som just utfört någon form av akrobatisk övning, får ta sig igenom densamma helt omvänt. Ibland, oerhört sällan och naturligtvis helt oavsiktligt skrivs riktigt långsökta, tungvrickande repliker eller vitsar. Publiken visar då sin uppskattning genom att bua, högt och ljudligt. I princip kan en samstämmig spexpublik tjoa vadsomhelst, men till de vanligare tillropen hör "puss", om det är kärlek i luften, "hårdare", om någon just ramlat eller gått in i en dörrpost eller åkt på en tjottablängare eller dylikt.
Info från
Örebrospexet

------------------------------------------------------------------------------

Idag har jag tränat och öppnat en bok och läst några sidor.
I kväll har jag stora förväntningar på festen som kommer att gå av stapeln hemma hos Johanna. Johanna är en tjej som gick samma gymnasium som mig i Jönköping. Men som jag har sprungit på här i staden Örebro. Hemma hos henne kommer det att vara, för mig, mycket okänt men säkerligen väldigt trevligt folk. Sedan lär det bli Björnis.

Illa för HV igår, men det innebär att imorgon! Kommer vi att få avnjuta en spännande match och sedan ser vi HV gå vidare till semi =)

------------------------------------------------------------------------------

Nästa helg kommer Danielsan och Amelia hit. Sulan, hoppas du kommer med??? Fredrik, kommer du också?? Och jag har snackat med Danielsan, så de kommer att ta mig sig min DoggeLito (Vita) hunden hit. Så nu lär det om möjligt bli ännu mer skog för min del.

Min Vita i Mariebergskogen/Jönköping
51813-68



Dagens låt: Misconduct - M A D Acoustic

/Sofia

Kommentarer
Postat av: Crazypill

Jag älskar att spexa =) Använder det ordet hela tiden, haha


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback